ايوب بَنوشي - این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دانشکده صداوسیما
رایج ترین سازغربی پیانو است.پیانو از سویی یک ساز زهی-کوبه ای است واز سوی دیگر یک ساز صفحه کلیدی. پیانو گاهی در کنار ارگ های لوله ای بررسی می شود، گاهی درکنار سازهای کوبه ای و گاهی هم با سازهای زهی. گستره ی پویایی پیانو تا هفت هنگام هم می رسد (از A0 تا C8)، از 88 تا 97 کلید.
پیانو نزدیک به 300 سال قدمت دارد.
1) قاب
2) صفحه صدا
3) تارها
4) کنش افزار(سازوبرگ)
5) پدال ها
6) جعبه
7) خرک
8) صفحه کلید
بافشردن یک کلید، چکشی به سوی تارها هل داده می شود وبا ضربه زدن به یک دسته تار از طریق خرک به صفحه صدا انرژی می رساند.
کنش افزار یا سازوبرگ یک پیانو انرژی رااز دست نوازنده به تارها منتقل می کند. کنش افزار ساختمانی پیچیده دارد. کنش افزار پیانوی خوابیده با پیانوی ایستاده متفاوت است. تنظیم دوره ای کنش افزار ضروری است.
کنش افزار پیانوی خوابیده
http://www.concertpitchpiano.com/index.html
کنش افزار پیانوی ایستاده
موقعیت کنش افزار نسبت به کلید
a) Upright
b) Console
c) Spinet
d) Grand
(http://www.perfectpitchpianoservicing.com/actionDiagrams.html)
بلندای صدا را سرعت برخورد چکش با تار تعیین می کند. این سرعت علاوه بر نیروی فشردن کلید به زمان فشردن کلید هم بستگی دارد.
پیانو ممکن است دو یا سه پدال داشته باشد.
یک پیانو می تواند تا 243 تار رشته سیم باشد. درازای تارهای پیانو از چند سانتی متر تا حدود 2 متر متغیر است. تارها ممکن است لفاف دار باشند. (لفاف پیچ کردن تارها برای کاهش چغری به ویژه در تارهای بم خوان انجام می شود.)تارها ممکن است تکی، جفتی ویا سه رشته ای باشند. برای محاسبه بسامد پاره های تارهای پیانو معمولا رئابط مربوط به یک تار چغر مضراب خورده با سرهای مقید یا متکی ساده را به کار می برند. هرچه کشش تار بیشتر باشد، بازدهی تولید صدا بیشتر می شود. هرچه قطر تار کمتر باشد، ناهماهنگی کمتر می شود.
ضریب ناهماهنگی یک تار به قطر، درازا و تعداد لفافهای آن بستگی دارد.
کشش هر تار در پیانو در حدود 1000N/m است.
نیروی وارد بر قاب یک پیانو ممکن است به 20 تن برسد.
چکش های پیانو با هم متفاوتند. جرم چکش های بم حدود 10g و جرم چکش های زیر حدود 3.8g است. نسبت جرم چکش به تار مربوطه فراسنجی مهم است. چکش های زیر از چکش های بم سخت ترند.
صفحه صدا از چوب صنوبر به ضخامت یک سانتی متر است. صفحه صدا توسط پشت بندهایی (rib) محکم می شود.
(Springer NY. (chapter 10